tvärnö.

direkt efter o-ringen i sälen for vi tvärs över landet till den ö utanför östhammar där jag spenderat alla somrar jag kan minnas. tvärnö heter ön och där bodde min gammelmorfar med sin sambo fram tills för fyra år sen, då morfar gick bort. (vi kallade min gammelmorfar för vår morfar eftersom min riktige morfar dog redan när min mamma var liten). morfars sambo, anita, bor fortfarande kvar där på somrarna så vi åkte dit för att hälsa på henne en liten stund även i sommar. hon är världens mysigaste tant som reser långa resor över hela världen varje år med sin 91-åriga väninna och som bakar otroligt goda kakor.

såhär ser stugan ut. solsidan heter den och det passar så bra.


på tvärnö bor också en av mina bästa vänner, magnus (i linghemsk folkmun kallad mangan) vars föräldrar har en gård med massa mysiga djur. vi träffades för kanske åtta år sen efter att morfar tvingat ut mig och ola på en fisketur med magnus och hans syster katarina.



ola och jag grät och skrek och vägrade men morfar var benhård så till sist gick vi motvilligt med på att åka på den där turen. magnus och katarina hade varit lika ogillande som vi, eftersom dom tyckte att familjen som varje år kom tillbaka till stugan närmast deras båthus "alltid skrek så mycket och badade nakna". när morfar sköt ut båten från stranden satt vi alla fyra och bara surade. men fisketuren blev jättelyckad, ola fick världens största gädda och magnus, ola och jag blev så bra kompisar att vi sedan dess har tillbringat varje dag vi varit på tvärnö tillsammans.

såhär glada blir ola och jag när vi får komma och hälsa på hos mangan på bondgården (och framförallt när han kör ut oss till raggarö så vi kan gå på loppis och köpa glass):


en sommar när vi var där regnade det i stort sett varje dag, så ola jag och mangan satt mest inne i lillstugan (där ola och jag alltid sover) och spelade kort. av någon anledning kopplade någon av oss ihop den gamla grammofonen som står där inne och satte på första bästa skivan vi hittade. den skivan var "Vara vänner" med cyndee peters och och eddie oliva, en gammal svensktopshit från 60-talet, och den låten har sedan dess varit vårt "soundtrack".



vara vänner är ändå det bästa av allt
man behover en vän där det blåser hårt okk kallt

ner jag skrattar å är locklig, vill jag dela all min glaedje jost med dig
delad glaedje, dobbel glaedje, och jag vät att do vill dela allt med mig
för do är min vän



i år var julias pojkvän jonte med till tvärnö! det var första gången en "icke-alménare" betredde den marken, förutom tompa och mangan då förstås. spännande!



och även om vi numera är kompisar med magnus och hans familj så är vi fortfarande skrikiga.




det är av traditionella skäl som josefina alltid puttas i från båthuset. iår ska hon vara glad att hon åtminstone hade hunnit få av sig kläderna innan.








magnus tog en charmig bild på mitt knottriga ben när jag kommit upp ur vattnet.


och den här charmiga halvt nippelslippade bilden får avsluta tvärnö-berättelsen, för nu ska jag upp och äta fiskpinnar.

förresten har jag lämnat in nycklarna till mitt rum nu! världens befrielse, det känns som jag har blivit av med världens klump i magen. nu är det bara det roliga kvar :D
1 bobban:

skriven

Vilken härlig berättelse!! :) najz pics!! Mangan är en härlig prick! å almén högen är söta som få!!

2 bobban.. igen:

skriven

kokar ola kaffe på bilden? :)

Kommentera här: