snåla småland och ett litet besök på oringen 2009.

så!! då var oringen avklarat för i år.
> gå upp astidigt - check
> cykla långt till etappen -  check
> vara nervös i starten - check
> springa sjukt bra (med tanke på omständigheterna så gjorde jag faktiskt det!) och känna att orientering verkligen är sporternas sport - check
> halvt slita av ett ledband i foten på väg till näst sista - check
> ändå vinna spurten - check ;)

haha. ja, det sammanfattar iallafall början av dagen den 21:e juli. jag, bobban och zach packade in oss i hennes lilla pärla och for ner mot eksjö och etapp 3 i oringen 2009 på tisdagsmorgonen. anlände till en nervös camping där vi kom på att vi hade en cykel för lite för att ta oss ut till etappen.. och bussen kostade 50 kr per person och enkel resa (ja, vi var i småland, ALLT kostade pengar och dessutom mycket mer än normalt!!). till sist lyckades vi byta cyklar lite här och var och till sist kunde vi packa ner zach i cykelkorgen och trampa iväg mot etappen. det gick finfint! zach är så söt när han åker cykelkorg, öronen fladdrar och huvudet går åt alla håll OCH han sitter ändå still! underbara vovve.

vi skulle iallafall springa öppen 5, bestämde vi oss för. den var 3,9 km och lite lagom klurig. 200 kronor för att springa öppen (småland!!) och så fem kronor extra för att få säkerhetsnålar till nummerlappen! wft!? småland!! det var de dyraste kilometerna jag nånsin sprungit.
men banan gick bra! det kändes som att det gick fort och kontrollerna satt där de skulle. pang, pang, pang. först på slutet började koncentrationen tryta en aning och småbommarna följde varandra. och så på väg till näst sista... som bara var kompass genom ett skaplig lättforcerat skogsparti.. ska jag hoppa över en tuva och landar på foten snett, det låter som att man bryter av en mindre kvist och sen ligger jag och skriker på marken. fan vad ont det gjorde! jag har aldrig stukat eller vrickat fötterna förut så i couldn't imagine hur ont det gör! jag sket i åttan men insåg sedan att det kanske skulle gå att springa på foten ändå så jag lunkade till sista kontrollen ( och lyckades på vägen trampa snett med foten en gång till) och sprang sedan hela upploppet! har jag betalat två.hundra.kronor ska jag tamejtusan få uppleva ett femdagarsupplopp iallafall. jag antar att det var adrenalinen som gjorde att jag faktiskt klarade det, för när jag kom i mål och foten började kylas av så gjorde den ontondareondast. sjukvården fick besökas (fick sitta i "väntrummet" i 45 minuter) innan det kom en sjukgymnast och kollade på det, förklarade att ledbandet var uttenjt och tejpade foten. det gick på 150 pix (småland!!!) och jag förstår inte varför jag inte lät stina tejpa om foten istället. vem som helst kan ju göra det. men sjukvård på tävling har aldrig tidigare kostat, så, hmmm, kan det bero på att vi var i snåla småland tro?

och sen var kvällen relativt förstörd. vätskebrist medförde huvudvärk och foten dunkade så jag satt mest i tältet och tryckte. cyklade med madde och pappa in till eksjö "city" för att titta på h21-sprinten som gick av stapeln där inne. hejade på filip och jerker lysell men till sist gick vinsten, föga förvånande, till emil wingstedt. tvåa blev martin johansson och mats halldin sexmaskin blev diskad.
på kvällen klippte maddemamma mig (yeii!) och nu återstår bara att färga det i någon lite snyggare färg än halvslitet blond-vitt. funderar på att unna mig en hårfärgning hos frisör när augustis csn dunkar in. vore naaajs.

vaknade iallafall i tältet klockan 8 av att jag sov i en bastu. solen låg på  så tältet var helt omöjligt att vistas i! åt frulle och packade ihop det  mesta, gick en promenad med pappa och tittade på c-orten och den tillfälliga coop-affären som var belagd i en lada, och konstaterade att JAKOB HELLMAN skulle spela med orupochlena på kvällen. fy fan vad gärna jag hade velat se honom, men inte i sällskap med orupochlena. plus att det kostade förmycket.

stina och jag lämnade campingen och oringen runt klockan halv elva och styrde kosan mot vimmerby, där en av bobbans pluggkompisar, loise, bor. världens finaste hus på landet vid en sjö, det var helt underbart. vi tillbringade förmiddagen på bryggan, zach simmade för första gången (självmant!) och vi blev rosa som kräftor. sedan åt vi grillat och hälsade på kossor, innan vi begav oss mot linkan igen. vi återvänder med största säkerhet dock INTE till eksjö på fredag, det blir alltså inget sjätte, då det tydligen skulle kosta 140 kronor (småland!!!) och stänga klockan ett.. haha.

oj vilket långt inlägg det blev.. haha. nu ska jag duscha! puuuss!

Kommentera här: