mothugg och meningsskiljaktigheter

jag behöver ibland få ge utlopp för min inre feminazgül, och de flesta gånger tänds gnistan av att jag läser något förbannat smart och sedan vill dela med mig av det smarta till min omvärld. oftast blir det ni på bloggen som utsätts för detta. ni har ju trots allt valt att komma hit och vet med andra ord vad ni får. ibland är det mina twitterföljare som får ta åsikterna. och några få gånger då och då händer det att jag delar på facebook. där är risken störst att få mothugg. mothugg och meningsskiljaktigheter är ju allt som oftast nyttigt i och med att man får pröva varandras argument och kanske vidga sina åsikter och sin förståelse. ibland är det dock svårt att munhuggas (eller pekfingerhuggas via ett tangentbord) med folk som sitter på ca noll förståelse men ändå ska platta till en med sina egna väl valdra ord. 

igår delade jag en länk skriven av fanny åström, nämligen denna. väldigt bra skrivet om det här med feminismens dåliga rykte, och vad eller vilka som är anledningen till detta. fick snabbt en arg kommentar på mitt inlägg men valde att inte svara igårkväll, för jag var så otroligt trött och riskerade att använda mig av barnsliga formuleringar och allt för arga ord om jag gav svar på tal direkt. var därför lite orolig imorse när jag loggade in på fejan och såg att jag hade fått sex ytterligare kommentarer på min länkning. tänkte direkt att helsike, nu har jämställdisterna gått till motangrepp och nu blir jag dumförklarad deluxe (för ja, det är oftast förminskande kommentarer och härskartekniker man utsätts för om man inte rättar sig i leden och vet sin plats). men så såg det ut såhär:

 
så otroligt fina kommentarer, och så peppande. så stärkande och kickass att jag har dessa människor i min omgivning. ibland känns "kampen" så ensam men här kände jag verkligen kärleken och hur många som faktiskt står bakom mig. och adams kommentar, alltså extra kärlek på den. dör lite av ren tacksamhet över finheten <3

nu menar jag förresten inte att hänga ut mikael. funderade på om jag skulle dölja namn och så i facebook-tråden men kom fram till att de ju faktiskt är synliga för alla på facebook och att de i tråden med största sannolikhet står så pass mycket för sina åsikter att de inte mår dåligt av att hamna här. en diskussion behöver "motståndare", åsiktsdelare, för att de bra argumenten ska komma fram. så är det. och för att fler ska förstå. såhär svarade jag (och zabina):

 
ibland känns min inre ilska så ensammen, som att jag är helt ensam om att ha och känna den. idag är inte en sådan dag. 

Kommentera här: