Sista semesterveckan <3

Min tredje, och sista, semestervecka spenderades i Linghem. Jag kan ärligt talat inte tänka mig någon bättre plats i världen där jag hellre vill vara när omständigheterna ser ut som de gjorde under den förra veckan: Julia hemma, Josefina hemma, pappa och mamma hemma iallafall några av dagarna och sedan jobbade pappa endast förmiddagar så han kom hem tidigt trots att han börjat jobba. Soligt, massor av svampar i skogarna och helt enkelt underbart. Tänkte vi skulle titta lite på vad vi sysslade med under veckan:

 
 Första kvällen var vi samlade allihopa! Ola fick höra ryktet om att jag och Josen skulle komma hem, så han satte sig på pendeln direkt efter att han kommit med tåget från Stockholm till Norrköping och for ut till oss <3 Det bjöds på pappas legendariska hamburgare och vi skålade i prosecco för att vi är så bra <3

 
På tisdagen gav vi oss ut i skogen för att kolla våra svampställen, och tro på fan hade det växt till sig trots att hela skogen är alldeles i kaos :)  Zach lämnade vi hemma, för han hade ont i ögat, och så var det så himla varmt att det nog mest blivit jobbigt för honom. Ossi fick (motvilligt) följa med. Han gillar inte den skogen riktigt, eftersom de skjuter där typ jämt. Men nu hade de satt upp en lapp med skjutförbud för vissa dagar, vilket kändes bra! Efter svamprundan var det dags för den obligatoriska rensningsstunden som är helig för mig <3 Trefemmor, snacks och monotont arbete = bra skit.

 
 Började läsa Beckomberga - Ode till min familj eftersom pappa tipsade om den. Upptäckte att han strukit under i boken, precis som jag brukar göra <3

 
På onsdagen hade de kvällsöppet på Linghems second hand! Eller Magasinet som det egentligen heter. Vi gick dit och bläddrade bland böckerna, och jag hittade en svampkorg för 1 kr! Böckerna på bilden kostade en guldpeng styck, och där har vi bland annat Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande. Ett kap!

 
Såhär ser det ut vid Magasinet! Den här bilden är visserligen från i lördags då vi också var där (men då jag inte köpte någonting förutom en fin flaska) men tänker att ingången såg likadan ut redan onsdagen dessförinnan :)

...och här är en bit av bokavdelningen <3

 
På torsdagen var Pierre ledig och kom ut en sväng! Vi for på äventyr med pappa, Julia och hundarna ut till Klarsjön för att leta efter nya jaktmarker för svamp. Hittade inte jättemycket svamp, men desto mer blåbär och framförallt fantastiskt fin skog! Här är Ossi på väg ut när vi vevade ner rutan och han fick fläkta öronen lite och lukta på lantlukten <3

 
Efter svampjakten fikade vi på grusvägen! 

 
Zach vaktade fångsten och suktade efter hallonkakan som Julia hade bakat och som vi hade med oss.

 
Här är vi fast ur en annan (för min del mindre charmig)  vinkel, där ni även kan skåda Pierre och vår röda fara till bil!

 
På fredagen var vi ÅTERIGEN ute i skogen, hehe, det är liksom det bästa som finns <3 Julia och jag betade av de delarna av Leca som vi inte varit i än. Vi fick tampas en hel del med pissmyror för att komma åt svampen, och det var inte helt lätt kan jag tala om. Men en hel del svamp fick vi med oss hem iallafall :) 

 
Det resulterade i svampmackor sedan på kvällen!!!!!!!!!! MUUUUUMS. Efter mackorna grillade vi allt som var gott och hade mysig sistahs-kväll med ff, för mamma och pappa hade åkt iväg till några kompisars landställe. 

 
Klockan 10 bytte vi om och kröp ner i sängen uppe i Olas gamla rum och läste våra böcker tills vi somnade i tur och ordning <3

 
Nästa morgon var vi uppe tidigt och for till systemet för att handla snaps! Är ni uppmärksamma ser ni att vi har samma tröjor som de vi somnade i kvällen innan och mycket riktigt, här hinner man inte ens byta om innan det är dags för nya äventyr! hehe. Pappa bjöd oss på mjukglass och sedan for vi hemåt igen. Tog den här bilden för att läska Julle som var kvar hemma!
 
Innan det blev kväll gav vi oss ut på Ärtrundan och sprang två varv, så sedan kände vi oss duktiga! Tog en bild på Julia ute i vetesfältet som pappa blev arg på när han såg för man får inte stå i vetesfälten!!!!

 
På kvällen sen var det dags för KRÄFTSKIVA!! Vi hade bjudit in Pierre (och Ola och Anna men de kunde inte komma), mamma hade köpt partykit och vi hade ju varit på systemet och ordnat med snaps på morgonen! Det här kan ärligt ha varit den finaste kvällen på hela sommaren. Vi satt ute tills kylan kom krypande, och spelade intro-musik-quiz-tävling som Julia anordnade. Alla fick känna sig bra och ha rätt minst någon gång!

 
Mina två fina systrar och en mycket god västerbottenost-paj som jag och Josen "slängt ihop!"

 
Mamma hade köpt två olika sorters kräftor: en sort som var lite dyrare och så en budgetvariant. Sedan berättade hon inte vilka som låg på vilket fat, utan vi fick gissa oss till vilka vi tyckte var godast och vilka vi således trodde var de dyrare. Alla hade fel! Det visade sig att budgetkräftorna var de godaste, vilket vi enades samstämmigt om. Konstigt, men bra, då blir det billigare nästa gång!

...Och nu är jag tillbaka i stan igen. Efter en helt underbar vecka. Börjar nytt jobb imorgon: har fått ta över som chef i Linköpingsbutiken, så det ska bli spännande! Är nervös, men inte alls på långa vägar så nervös som innan jag skulle bli chef i Mjölby. Nu har jag varit chef ett tag och vet vad som gäller, och Linkan är trots allt min "modersbutik" där jag stått som allra flest timmar. Så det blir nog bra det här! Har två veckor i sträck att arbeta för det finns inga timmisar, så vi kör rakt in i kaklet med en gång! Men det ska nog gå bra :) Känner mig helt klart utvilad nu iallafall!

Kommentera här: