Stockholm 25-28 juli

Vi hade egentligen tänkt fara utomlands vecka 31, en av de två veckorna som jag och Pierre hade tillsammans. Men sedan visade det sig att det körde ihop sig med hundvakt så vi fick tänka om (ett hårt slag för mig med min aspie men det gick bra efter omständigheterna!). Istället bestämde vi oss för att åka till Stockholm och bo på hotell!

Vi for redan på lördagen när vi kommit hem från Borlänge, och gick direkt efter ankomst upp till Gamla stan och beställde mat och varsin öl. Semester!

Här är en bild från samma ställe, fast från Pierres kamera istället. Jag beställde ceasar-sallad och Pierre gaspacho.

Nör vi ändå var i Gamla stan valde vi att promenera iväg till Sci-fi-bokhandeln, som egentligen är mitt enda krav att vi måste besöka när vi är i någon av de större städerna. Kom hem med tre böcker som jag kan visa i ett annat inlägg. På bilden fingrar jag bland skräck-genrens mästare (King och Koontz bland andra) och funderade på att köpa del 2 i Odd Thomas. Lät den dock stå kvar, för den här gången.

Vi ville, i vanlig ordning, helst inte shoppa utan mer gå och vara kulturella av oss. Den här bilden är tagen när vi tog ett pitstop innan fotografiska! Det regnade nåt så jävulskt, och vi hade inga regnkläder och inget paraply. Så då satt en ölpaus bra. 

På kvällen mötte vi upp med Örnen som också var i Stockholm! Vi gick till den Gröne jägaren och drack billig öl. 

Nästa morgon tog vi med Örnen till Armémuseum och tittade igenom Sveriges krigshistoria från Gustav Vasa och framåt. Det var spännande!

Örnen testade alla jackor, tröjor och vapen som fanns :)

På måndagen fick vi ytterligare besök! Det passade bra för Örnen skulle hem till Linköping igen och vem vill vara ensammen? Louise och Viktor kom upp och hade bokat rum på samma hotell som vi! På morgonen kom de förbi med "frukost", dvs en flaska Prosecco som vi skålade i innan vi gav oss ut i Stockholms-vimlet <3

Viktor letade efter nya skor och visste precis vilka han ville ha - tyvärr fanns de inte i hans storlek NÅGONSTANS. Vi svalde ner besvikelsen med öl och jag och Louise köpte klänningar istället.

Sedan var det dags för Gröna Lund! Vi köpte varsitt femkampshäfte och laddade upp enligt instruktionerna i det medföjande tävlingsprotokollet. Uppvärmning och stretching på Biergarten!

Jag förde protokollet, och Pierre kontrollerade så att allt gick rätt till...
Efter halva tiden och tre kamper avslutade var ställningen följande: Louise i ledning, Pierre och jag delad tvåa, och Viktor sist. Vi tog paus med Aperol spritz och taktiksnackade.

Hela fina gänget <3

Tävlingen var hård och tog oss genom hundmatning, pistol- och gevärsiktande, slangbellande och vanligt bollkastande.

Och till sist kunde vi kora en vinnare... LOUISE!!!!! Jag kom sist, haha. Priset var antingen en t-shirt eller varsin öl från förlorarna, ni kan ju gissa vad Lojsan valde.

Så avslutade vi Grönan-besöket med två fria åk som ingick i femkampshäftet. Egentligen hade vi velat åka berg-och-dalabanor men köerna var inte av denna världen (trots att klockan närmade sig stängning!) så vi åkte flygande mattan och blå tåget istället. Funkar ju det med.
 
Sista dagen delade vi upp oss! Jag ville väldigt gärna gå till Livrustkammaren och titta på gamla kungakläder och uppstoppade stridshästar. Lojsan och Viktor besökte naturhistoriska istället men där var ju vi förra gången vi var i Stockholm. Livrustkammaren gjorde mig inte besviken! Gustav II Adolfs blodiga kläder från slaget i Lutzen och andra slag, Karl VII:s hatt med skotthål i brättet från dödsskjutningen, Gustav III:s fulla mundering med mask och dräkt som han bar på maskeraden då han dog... Och så vidare. Fullkomligt overwhelming för någon som älskar just den delen av historien! <3

Sedan fick vi skjuts hemåt av paret Boström-Linge, men vi skulle inte remaina hemmavid någon längre tid.. Redan samma kväll satte vi oss i bilen igen mot nya äventyr! Men det tar vi i ett annat inlägg :) 
1 Louise:

skriven

Ååhhh vad mysigt att läsa :) så trevligt vi hade de!

Svar: Jaaa! På båda resorna <3 tänk vad mkt kul vi gjort! Österrike, Bråvalla, Stockholm och Smögen! Vad blir nästa äventyr tro??
amanda.

Kommentera här: