Bokåret 2015

Jag copy pastade en lista jag hittade hos Beata Cervin, tänkte den vore kul att fylla i som en sorts sammanställning av de bästa och sämsta böckerna från året som gått, och kanske även några däremellan. So hey ho let's go (btw så har jag försökt göra många av böckerna till länkar så ni automatiskt kan klicka på dem och hamna på goodreadssida/"recension" på läsbullebloggen, allt är inte riktigt färdigt än men mer än hälften av listan bör iallafall vara länkad): 

Första boken du läste 2015
Första boken jag läste ut var Fables volume 1, men det är ju ett seriealbum och räknas inte helt. Första "riktiga" boken var Fated av Benedict Jacka. Den gav jag 4/5, ett betyg jag nog tycker såhär i efterhand var lite väl tilltaget då jag inte minns speciellt mycket av boken. Hade den varit en riktig högpoängare borde den ha etsat sig fast mer.

 
Kortaste bok du läste
Astronauten som inte fick landa, av Bea Uusma. Den är 74 sidor lång (kort).

Ny favoritförfattare
Jonathan Stroud tack vare Lockwood-serien, Rick Yancey för the Monstrumologist. Jag har också höga förväntningar på Jandy Nelson men vill inte utnämna till favoritförfattare efter att bara ha läst ett verk. Även om det var en otroligt bra bok.

Största överraskning
Att jag gillade Rod Stewarts självbiografi (att jag ens blev klar med den är egentligen något värt att överraskas av), och att jag ogillade Narnia så mycket. Var helt övertygad om att jag skulle komma att älska Narnia.

 
Böcker med vackra omslag
Vill helst säga Uprooted av Naomi Novik pga snyggaste jag någonsin ägt, men eftersom jag bara började läsa boken 2015 men inte avslutade den innan nyår får den inte vara med. Men Spiderwick Chronicles av Holly Black, Love letters to the dead av Ava Dellaira och de tre ovan är mycket fina böcker jag läst i år (obs! Har ej läst The Vorrh än, kom på det i efterhand, men de andra två!)

Ny fiktiv pojkvän

Geralt i The Witcher III: The wild hunt kammar hem den titeln tyvärr, som ensam segrare på tronen, och lämnar inte plats för någon från böckernas värld (då jag ännu inte läst Witcher-böckerna utan bara spelat tv-spelen). Annars hade det nog varit Vincent i Färjan, även om han själv är av en annan läggning.

Ny favorit: kvinnlig karaktär
Läser tydligen mer om manliga karaktärer och verkar ta åt mig dem mest då det är de jag minns, men Lyra i The Golden Compass kanske.

Böcker som gjorde dig lycklig
Jag ger dig solen av Jandy Nelson, Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin, Lockwood-böckerna av Jonathan Stroud (som helt försätter mig i en sinnesstämning av ren lycka och njutbar trygghet, likt Harry Potter-böckerna).

Bästa fristående bok
Nattfilm av Marisha Pessl.

Unik läsning
The Supernatural Enhancements av Edgar Cantero, som endast baseras på ljudupptagningar, mailkorrespondens, videofilmer och dagboksanteckningar var för mig ett nytt sätt att uppleva en bok. Jag måste faktiskt också säga att Rod Stewart-boken  var unik då den fick mig att upptäcka musik och titta på musikvideor vilket vidgade texten till att inte endast bestå av skrivna ord och gjorde läsningen djupare!

Ny favoritvänskap
Grabbarna i Paper towns! Älskade deras vänskap ännu mer efter att ha sett filmen. Gillade btw verkligen filmen!

 
Böcker som förtjänar mer uppmärksamhet
Har läst mest storsäljare överlag, men kanske Lockwood-serien som jag tycker är otroligt bra, och Sanningen om Alice som jag hittade på en second hand-affär men älskade med hela mitt hjärta. 

Bästa skurkar
The man Jack i The Graveyard Book av Neil Gaiman, och Mrs Coulter i The Golden Compass.

Böcker du läste om
Läser ständigt om Liftarens Guide till Galaxen.

Den längsta boken du läste
Nattfilm, 640 sidor. 

Favorit-debutroman
Tror faktiskt inte jag läste någon debutroman, alls. Läste mest storsäljare eller fortsättningar på debuter. Kanske att Roddans bok kan räknas som en debut, då. 

Böcker som inte uppfyllde dina förväntningar
NARNIA. Dumasklubben.Vargbröder. Neil Gaiman som författare.

Vackert skrivna böcker
Ängelns lek av Carlos Ruiz Safon, men egentligen borde inte den räknas då den ju är översatt och jag inte läst den på originalspråk. Samma med Jag ger dig solen, men älskade hur Noah tänker sina tavlor och förvandlar sin omvärld till skriftligt beskrivna bilder. 

 
Böcker som fick dig gråta
Jag ger dig solen, Odd Thomas, WE WERE LIARS (oh helvete vad jag grät), Livet enligt Fikry, Sanningen om Alice... mfl. Grinar relativt ofta när jag läser.

Klassiker
Inga? Faktiskt. Är inget fan av dem, men skulle vilja gilla dem mer. Är av uppfattningen att de ofta är ganska överskattade. Ofta blev de ju kända pga ett nytt sätt att skriva, ett nyskapande i våghalsighet eller i att förnya genrer. Det behöver inte innebära att de automatiskt är bra. Även om vissa såklart är kända för sin förträfflighet. Eller ja om vi inte räknar Agatha Christie som klassiker-författare, då har jag läst Mordet på Orientexpressen. Tycker inte att deckar-genren ska förringas. 

Mest lästa genren
Young adult, fiction, fantasy. Typ.

Favoritcitat
Se nedan:

Från Livet enligt Fikry.

Från Beckomberga: Ode till min familj. Understruken av min pappa <3

 
Ur Jag ger dig solen.
Från We were liars. 

Böcker du äntligen läst 2015
Spiderwick och Narnia.
 
Mest efterlängtade lanseringen 2016
Vet faktiskt inte. Återkommer. 

Favoritläsning under 2015
De följande fick fem stjärnor av mig under 2015: 

 
Nu ska vi åka in till stan och se nya Star Wars-filmen. Gott nytt bokår till er alla!

Kommentera här: