En lista för att summera 2016

Hittade en lista, tänker att jag gör den. Ja det är den där numera klassiska årslistan som alla bloggare gör, men det kan kanske bli kul. Sammanställningar är ju trots allt ganska trevligt även om de är tråkiga att göra. Tänkte också att ytterligare ett nyårslöfte ska vara att försöka blogga mer, tycker ju egentligen så mycket om att ha saker & ting sparade. Inte ha så höga krav kanske men ändå klämma ur mig en rad då & då. 

 
Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag tog bort ett litet liv i min mage. Jag vågade be om tjänsledigt (och jag fick det). Jag läste nästan 90 böcker.

 
Höll du några av dina nyårslöften?
Jag hade inte direkt löften utan snarare lite nyårsförhoppningar, en liten bucketlist med grejer jag gärna ville göra. Bland annat stod det "Resa till ett varmt land" Och det gjorde jag ju. Jag ville också förlova mig och flytta, lyckades inte lika bra med dem tyvärr. Heller inte med att gå ner i vikt. Men det kanske kommer (man kan ju alltid hoppas liksom).

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? 
Ja! Stoffe och Amanda! Och Linn och Hannes igen, tror jag. Och Linda och Jesper, eller fick de förra året? Så svårt att minnas hur gamla kidsen är. Min insta och min facebook svämmar över av kids iallafall så det är rätt många runt omkring mig som blivit päron på sistone.

Dog någon som stod dig nära?
Ja, min gammelmormor. Moma. 

 
Vilka länder besökte du? 
Spanien (Mallorca), Polen (Warszawa)... Typ så? Båda de resorna gjorde vi tillsammans med goda vänner! Kanske det allra bästa sättet att resa på. Annars var jag mer på resor inom landet. Stockholm, Malmö, Klövsjö, Borlänge, Falun och så. 

Vilken kändis var du mest sugen på? 
Hmmm ingen direkt men fick verkligen skrammel i äggstockarna av han som spelade den näst sist överlevande i And then there were none (minns inte karaktärernas namn atm). HAN VAR SNYGG

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid minnas, och varför?
23 december, då vi begravde Moma.

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag har gjort en abort och det var tusen gånger värre än vad jag trodde, både psykiskt och fysiskt. Visste jag hur ont det skulle göra och hur tom man skulle känna sig skulle jag aldrig ha gjort den. Jag kommer aldrig göra om något liknande. 

Bästa köpet? 
Nya skrivbordet och stolarna tror jag allt! Köpte en dator också men den är bedrövlig. Annars kanske min DS för 1 krona med mitt nya favvospel Hotel Dusk, som jag pröjsade 25 kronor för. Eller god mat i Polen för inga pengar alls, var också bra köp pga älskar mat.

Vad spenderade du mest pengar på?
Säkert typ alkohol.... Pinsamt. Nyårslöfte för 2017 är att dricka mindre, eller iallafall mer sällan, och skippa de onödiga bärsen framåt småtimmarna. Helst ska jag också vara hemma innan dess..

De bästa nya människorna du träffade?
Olle och Linnea på Dennis och Lisas bröllop var två trevliga nya bekantskaper (som jag visserligen bara träffat där). Annars är det väldigt roligt att ha lärt känna Lisa och Dennis mer nu också efter både bröllopet och resan till Polen <3

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2016?
Hjärtlåten med Kent (den som spelades när hästen stegrade sig på deras avslutningskonsert). Blott en dag. 

Vad har du tittat på?
TV-skärmen när jag spelar tvspel. Mycket Skyrim. Annars typ ingenting. Eller jo jag såg den lilla tvådelar-serien  (eller vad man ska kalla det) And then there were none efter Agatha Christies bok (som jag också läste i år!). Fick tips av pappa om att se den och tyckte mycket om den. Jag tittade också på orienterings-VM på tv och det var asbra.
 
Årets roligaste fester? 
Lisa och Dennis bröllop, Emmys examensfest <3

 
 
Vad fick dig att må bra?
Pierre, min familj, våra grabbar. Att ta en paus från jobbet på heltid. Att läsa böcker. 

Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Nej.

Största musikaliska upptäckten?
Att jag pluggar väldigt bra till Infidels med Bob Dylan! Bra att veta.

Årets bästa film?
Såg nog ingen som var så speciellt bra... tyvärr. Eller ingen jag minns iallafall. Bästa böcker var däremot: My best friends exorcism, To kill a mockingbird, Peter Pan, Suicide Forest, We are all completely fine... och ett gäng till. Kolla in mina bästa böcker här.

Vad gjorde du på din födelsedag och hur många år fyllde du?
Jag fyllde 28 år och firade det på Pinchos i goda vänners lag. Samma kväll ryckte räddningstjänsten ut och bröt sig in genom vårt sovrumsfönster efter att de fått larm om att det var rökutveckling i vårt kök. Kaoz men det gick bra, hundarna var som tur var inte hemma när det skedde och endast en stekpanna samt en spärr i fönstret fick sätta livet till.
1 Charlotte:

skriven

Modigt av dig att berätta om aborten, och hur det var. Vi pratar alldeles för lite om sådana saker! Jag har aldrig gjort någon men har varit med en kompis och har flera kompisar som gjort, och har förstått att en kan ha väldigt olika upplevelser. Hoppas att du inte behöver vara med om något sånt igen!

Känner dock mycket väl igen mig i "dricka mindre och gå ner i vikt" som eviga nyårslöften, och de går väl hand i hand ibland? Jag har ju druckit väldigt knappt under 2016, och nu kommer det väl inte att vara samma problem eftersom jag inte har samma möjligheter eller vilja kring det, men vad ska man göra istället då?! Haha.

Svar: Ja jag kände lite så också. Att det är en sån sak man "bör" vara tyst om men som jag trots allt vill dela med mig om eftersom det var en så stor del av min sommar i år. Det påverkade så mycket, och ska inte behöva vara tabu-belagt eller skamligt. Däremot var det tungt att prata om det i början för att det verkligen var som ett psykiskt sår - jag SAKNADE det jag hade valt bort så otroligt mycket. Känner mig fortfarande som att jag blivit av med något som jag egentligen helst vill ha tillbaka. Som att världen är lite sorgligare.
Ja jag vet... Såna klichéer. Men nånstans är det ju det jag vill sikta mot ändå? Haha. Med alkoholen fokuserar jag nog mest på att inte dricka så himla mycket när jag går ut, skära ner på det lite. Jag häller fortfarande i mig som att jag klarar av lika mycket som när jag var student och sen mår jag piss deluxe dagen efter. Nåväl, antagligen kommer jag ändå inte hålla dem så det är väl mest tomma ord. återstår att se :P
amanda.

Kommentera här: