En jul-lista

– Pepparkakor eller lussebullar?

Tycker inte om pepparkakor sedan jag kräktes av degen hemma hos farmor en jul för väldigt länge sedan (rolig anektod är att hemma hos farmor numera är hemma hos mig, då vi bor i hennes och farfars hus), så lätt lussebullar!

– Skumtomtar eller knäck?

Knäck! Riktigt lyxigt att få äta då jag sällan orkar göra det själv. Har lite förätit mig på skumtomtar.

– Julkorv eller julskinka?

Usch för korv. Ja för skinka, men mest bara innan jul på macka med senap. På julbordet hamnar den lätt i skymundan för allt annat gott. Tar knappt ens skinka då.

Bilder från julen 2015: 
 
 
 
 
 
 
 
– Revbensspjäll eller Janssons?

Svårt, älskar båda. Men tar nog Jansson pga äter revbensspjäll mer året runt men Jansson bara på jul och påsk. Tycker det är så sjukt gott!

– Glögg eller julmust?

Must! Är inte förtjust i glögg. Hellre då varm saft.

– Ge eller få?

Definitivt ge. Älskar när man tänkt ut och slagit in en riktigt, riktigt bra julklapp. Händer inte lika ofta nu för tiden då jag inte längre bor med mina syskon och kan snappa upp saker som de knappt visste att de nämnt att de vill ha. Att få är däremot lite jobbigt tycker jag, så mycket känslor på en gång när ett paket ska öppnas. Är dels dålig på att dölja om jag blir missnöjd. Dels rädd att det ska finnas en likadan grej i ett annat paket, från någon annan, och att den personen då ska bli ledsen för att den måste byta sin sak. Så mycket känslor att ta in och processa när man ska få presenter.

– Favoritjulfilm?

Är ju som ni vet riktigt ointresserad av film. Men vi brukade titta på Nightmare before christmas och Grinchen när vi var lite yngre. Numera har jag och Pierre tradition att se på Mr Beans jul någon kväll innan jul, och familjen brukar se på Disneys Julsaga. Okej inser att det visst är en del julfilmer i rullning runt jul ändå.. Och om Karl-Bertil räknas är det min absoluta favorit. 

– Favoritjulkalender?

När den sändes: Greveholm. Numera: samma, eller Sunes jul, men bara de avsnitten som handlar om familjen. De när han är tjejtjusare är sömnpiller och pinsamma.

– Favoritjullåt?

Fairytale of New York med Pouges.

– Favoritjuldoft?

Hyacint!! Köper hyacinter som att det inte fanns någon morgondag och stressar hela tiden över att de snart kommer blomma över. Det och julgransdoft.

Bilder från jul 2016 var visst mest snapchat-nedsparningar, men vatusan:

 
 
 
 
 

– När är det dags att pynta?

När december börjar! Har gärna pynten framme länge. Älskar stjärnorna, stakarna och alla dekorationer.

– När får man ha gran?

Inte innan december, men sen är det fritt fram. När jag var liten tog vi alltid in granen på kvällen den 23:e. Älskar den traditionen för att det då blev så pirrigt och definitivt att det var julafton dagen efter. Men när Pierre och jag har haft gran har vi tagit in den långt tidigare. Den är för fin för att tas in så sent, känner jag. Så vi får se hur vi gör när Elli blir lite äldre.

– När öppnar man presenter på julafton?

Efter mat och Kalle Anka, mellan klockan 16 och 17 kanske vi börjar? Med paus klockan 19 för Karl-Bertil. Sedan fortsätter öppnandet in på natten pga varje present tar tid att öppna,  vi öppnar alltid en i taget och visar alla vad det är som givits bort och testar klädesplagg på en gång och berättar anekdoter osv. Så det tar tid. Och är helt underbart.

Och så bilder från julen 2017. Sista julen med Zach. Han älskade julen, så det kommer vara så ofattbart tomt utan honom i år:

 
 
 
 
 
 
 

– Vad är bästa med julen?

Att det följer traditioner, jag gillar saker som är samma. Att man får vara med sin familj och umgås med de allra bästa personerna jag vet. När jag var liten åkte vi ibland bort och firade jul borta, men vi insåg till sist att det liksom ändå bara var oss själva vi ville vara med så vi började stanna hemma. Folk fick gärna komma förbi och vara med men vi flyttade inte på oss. Blir lite annorlunda nu när man har egen liten unge, kanske att vi så småningom stannar hemma också? Men tills dess delar vi upp oss, varannat år är det tänkt. Men nu kom jag ifrån frågan: stämningen kring jul, pirret, glädjen, att se sina syskon glada och lyckliga och pirriga, att få vara i sitt hem och bara vara med sin familj och äta gott och umgås. DET är det bästa, haha.

– Det sämsta med julen?

Att det går så fort över, att jag alltid är lite deprimerad på kvällen för att det är så långt till nästa år. Att det är köphets och att jag de senaste fem åren jobbat till sent den 23:e och börjat jobba igen den 26:e eftersom folk ska handla så sjukt jäkla mycket istället för attvara hemma med sina familjer, vilket gör att jag som jobbar i butik måste serva dem istället för att få vara hemma med min egen familj. I år är första gången som jag är med min familj den 23:e på så sjukt länge. LÄNGTAR TILLS IMORGON.

– Vad ska du göra på julafton?

I år skulle det bli den första julen jag firade ifrån min familj, men Pierre la en kräka i onsdags natt och efter det fick vi tänka om om Borlänge. Pierres mamma ville helst inte att vi kom dragandes med kräksjuka. Så vi firar i Linghem och åker uppåt i mellandagarna istället. Så den 23:e tar jag och lillfamiljen bilen till Svaltingvägen med alla våra paket, och så hjälper vi till med julmat och peppande inför dopparedagen. Kanske att vi spelar BingoLotto på kvällen, Pierre brukar vilja det för det är tradition i deras familj. Och sedan somnar vi pirriga för att vakna på julafton och ha en helt underbar dag framför oss <3

– Nyår då?

Nyår ska firas i Mantorp med familjen Martin Linge!

– Tror du att det blir en snöig jul?

Enligt min väderapp är det iallafall minusgrader nu och alla dagar fram till jul! Så lite vitt är det nog, hoppas! Hade ju sett fram emot en riktigt snöig jul eftersom vi skulle vara i Dalarna. Men jaja, lite puder får vi kanske iallafall!

Kommentera här: