En roman om en lång men trevlig mammaledig dag

idag har jag haft en riktig sån där "typisk" föräldraledighetsdag, en sån som man ser framför sig när man hör ordet mammaledig. lyxen i att vara hemma hela dagarna, kunna pyssla med hemmet och ha enormt mycket tid att fylla med roligheter. för dagen har först och främst känts oändlig. elli vaknade strax efter sex, och pierre hämtade in henne till mig och grabbarna i sängen. normalt brukar vi behöva tvinga ut alvin på kiss och bajs strax innan elli får komma upp, men i natt väckte han mig vid fyra för att han var nödig så det kändes inte nöd-vändigt (höhö) att ta ut honom endast två timmar senare. sedan började morgonrutinerna som vanligt, hundarna låg kvar i sängen och drog sig medans jag och elli stökade i köket. fixade frukost till mig och till henne, och även till hundarna när de behagade komma ner. frukosten var (som den faktiskt brukar) lång och mysig, jag läste tidningen och elli tog god tid på sig med sina leverpastejsbitar, gröt och rån. sedan klädde vi på oss ytterkläder och gick på promenad. det var bitande kallt ute men otroligt vackert, så vi gick runt himnafjällen. lillan somnade i vagnen, så när vi kom tillbaka kunde jag dricka en kopp kaffe till, kolla lite efter julklappar samt spela lite red dead. underbart! när elli sedan vaknade lekte vi lite med leksaker, innan jag satte upp en ljusslinga i bokhyllan (något jag tänkt göra sedan vi flyttade in men aldrig kommit till skott med) samt monterade bort luckorna på en av billy-hyllorna (se föregående parentes). passade också på att dammsuga. strax dessförinnan gick förresten elli och jag till ica och handlade en del förnödenheter, typ ägg, ikaffe och yoghurt. grabbarna skötte sig exemplariskt när vi var borta! sen gav jag mig ut på ett träningspass med vagnen, det fjärde upplåsta i en utmaning som jag kör i runkeeper-appen: när man har genomfört ett träningspass låser man upp nästa. den här gången var det ett pass med 10 min uppvärmning a 8 min/km, sedan 10 min a 6.30 min/km, efter det 10 min 5.40 min/km och slutligen nedjogg på 12 minuter per km (kan fan inte springa så sakta, låg på 8 även på slutet och då tyckte jag att jag var på gränsen till att gå). efter passet duschade jag och elli och sedan gjorde vi kvällsmat, jag korv och pommes (pierre är borta ikväll så jag får äta vad jag vill, hehe) och elli tittade på babblarna. var ute med hundarna innan välling i sängen och bokläsning. la ner henne i sin säng där hon låg och pratade med sig själv i kanske 10 min innan det blev helt tyst och jag kunde slappna av. nu har jag spelat tv-spel i nån timme, varit ute med hundarna en sista sväng och äntligen krupit ner under täcket för att läsa bok. som jag sa i början: dagen har känts oändlig! men också mysig.
 
sammanfattning av en produktiv dag. jag har hunnit med: 
- inreda och flytta om grejer här hemma samt sätta upp ljusslinga
- dammsuga
- juste! göra bananplättar till elli
- gå på hundpromenader
- juste vi var i hundparken också! 
- pratat tisdagspratet med mormor
- träna 
- duscha med elli 
- spela tv-spel
- söva min lilla skorv
 
och nuuuu ska det äntligen sovas. hehe. god natt.
1 Olivia:

skriven

Wow vilken dag! Gött när man kan se tillbaka på dagen och känna sig nöjd. Alla dagar är ju inte så, men desto större anledning att njuta när de väl kommer!

2 E:

skriven

vilken dag <3

Kommentera här: