min sista halva hundralapp la jag på något värdefullt

oj. going in for den tuffaste månaden hittills. betalade just räkningarna och har en femtiolapp kvar den här månaden. femtio kronor!!! satte då visserligen in 2000 kr på matkontot för att inte behöva oroa mig för krubb, men ändå. femtio. gosh. 

men på ett sätt är det bra. det blir helt enkelt en vit månad.

vit från alkohol.
vit från skräpmat. 
vit från onödiga inköp. ja från några inköp alls nästan.

eller, igår handlade jag faktiskt. det var innan jag visste hur kritiskt läget med pengarna var men även om jag vetat om att jag använde upp halva min sista hundring skulle jag nog ha genomfört köpet ändå. det blev nämligen det här:



böcker! såklart böcker! alltid dessa böcker! jag är tamejtusan en bokoman. 


här är böckerna jag kom över på myrorna och på vad det andra stället nu hette. missionskyrkan? erikshjälpen? dunno. de hade iallafall halva priset (!!) på sina redan asbilliga böcker! köpte alltså följande:

Christine av Stephen King - ska vara  hans första roman har jag för mig och ska väl också vara ganska bra har jag för mig? Återstår att se. Den kostade 10 kronor egentligen men jag fick den för 5 och det står redan ett namn i, så jag ska skriva dit mitt där under sen <3 den köptes av en tjej 1989 förra gången. 

Blåst av Erlend Loe - förra gången jag läste Erlend Loe (naiv.super) så skrattade jag mig igenom hela boken. Så otroligt underbar. Hoppas på samma sak med den här! 15 kr på Myrorna.

Tre böcker i en samlingsutgåva av Ira Levin, 5 kr. Alltså vet egentligen inte någonting om författaren och boken är anskrämligt ful men en av berättelserna i utgåvan är Rosemarys baby och det är väl en allmänt känd skräckklassiker? Så jag tänkte att det vore roligt att läsa den. 

Den gröna milen av Stephen King. Herregud vad den här mannen har skrivit böcker! Gav 5 kronor för den och är himla pepp på att börja läsa, det var bara förra veckan som Pierre laddade hem filmen och ville att jag skulle titta men som jag dissade pga sorglig (hatar drama och sorgligheter) och pga ville läsa boken först. Så hittade han den, på kokbokshyllan (?) (där jag inte ens bemödat mig att slänga en endaste blick pga totalt ointresserad) och jag blev överlycklig. Verkar inte läst överhuvudtaget heller utan helt orörd och i fint skick.

Hannibal av Thomas Harris, dvs del 2 efter The Silence of the Lambs! Nu är visserligen den här på svenska men ändå, för 15 kronor hade den nästan kunnat få vara på rumänska.

De Utvalda, del 1 av Kristin Cashore, en sån där ungdomsroman som jag gått och småklämt på under längre tid men inte fått mig själv att köpa just för att de oftast är så himla dyra. Hittade den här för 20 kronor och sedan halva priset, så en guldpeng. Den fanns på rean för 79 kronor. Jag köpte den för 10. Är jätteglad och den är hittills jättebra!

Och i mitten på bilden ligger Nattens Dåd av Dennis Lehane. Är så glad att jag hittade den. 15 kronor fick jag betala för en bok av min favoritförfattare. Det är svårslaget.


detta är med andra ord helt fantastiskt. jag förstår inte hur människor kan skänka bort böcker och jag förstår definitivt inte hur de flesta av böckerna kan vara orörda och olästa. det är ju skatter! berättelser, liv, små egna världar som gömmer sig i varje bok. det är så häftigt! 
 

Kommentera här: