December i coronatider

Gud den bästa tiden på året är här. Tiden inför jul. Vill att den ska gå fort fort för vill ha julafton NU men vill samtidigt dröja i detta, njuta och bara ta in. Att den bästa tiden är NU. Älskar jul, älskar att nu vara ansvarig för att få Ellis och Olles jular att bli lika fantastiska som mina egna. Samtidigt analyserar jag och tänker så himla mycket på allt, på hur de kommer uppleva och minnas vissa grejer och vad jag vill att de ska få vara med om. Inser att jag inte kan få det på alla sätt jag vill. Vill exempelvis ha stort julfirande med många släktingar samtidigt som jag vill vara endast familjen och göra på "vårt" sätt. Dvs det sätt som jag, Pierre och barnen kommer uppfinna tillsammans. Jag är rädd att vi kommer känna oss ensamna på jul, samtidigt som jag också är glad att det bara ska vara vi? Men kommer sakna mina syskon och mamma och pappa, hoppas vi kan träffa dem redan dagen efter. 

Idag har Elli luciatåg med förskolan. Hon har varit så laddad, älskar att sjunga och har enligt pedagogerna sjungit högst och mest entusiastiskt i hela barngruppen. Och OM hon kan ta i! SAAANKTAAA LUCIIIAAAAA (eller, sankta Cecilia som hon fått för sig att det ska vara, "vi sjunger om Selmas mamma!"). Samtidigt ville hon inte ha glitter, lucialinnet var "för stort" osv osv (och hon ville inte vara pepparkaka eller tomte, och heller inte ingenting), men efter att jag förklarat att det ska vara så långt godtog hon det. Glittret hoppade hon dock över. 

 
Här är lill-tärnan. Ville inte stå still, så bilden blev suddig, men nåväl, där är hon i alla fall. 
 
 
Idag hade Nissen gjort en bilbana med duplobilarna i köket (rakt igenom hundbädden!), och förarna i bilarna var skumtomtar! Elli var eld och lågor. Extra viktigt att borsta tänderna efter tre skumtomtar till frukost! Och här gick det bra att sitta still. Lucialjuset fint parkerat bredvid bilarna dessutom.
 
 
Förskolan har ändrat tillsynstiderna så numera får vi ha barnen där 8-11. Det är bara en timmas skillnad men det gör ändå stor förändring i vardagen (tidigare var det 9-13). För att hinna på morgonen äter vi frukost framför kalendern i vardagsrummet, och Elli får fortfarande arga utbrott när jag kommer för att hämta, för jag kommer ju för tidigt. Olle har också svårt med rutinerna och är inte trött när det är dags att hämta och lämna men börjar gnälla strax efter att vi kommit in.. Men det går sakta åt rätt håll. Snart är detta rutiner istället. 
 
Han har förresten fått frisyr nu! Så SÖT. Älskar honom så himla mycket, han är det gosigaste lilla gos jag vet. Men han måste börja äta välling nu för han väcker mig ca en gång i timmen natten igenom och vill snutta tutte. Hörru lillkillen mamma vill också sova! Så hur mysigt det än må vara så blir jag mer och mer av ett vrak så vi ska försöka styra om detta nu tänkte jag. På nått sätt.. 
 
Amen hörrni dags att styra skutan mot förskolan strax. Elli ska hämtas hem och sen ska vi äta lunch innan vi nog går bort till Ellis kompis några hus bort och leker med leksakerna där en stund. Sen är det fredagsmys när pappa kommer hemåt! Puss!
 

Kommentera här: