Rutinerna i vardagen - svårare än man tror

Börjar komma in i rutinen för vardagen så här snart fyra veckor in i livet som tvåbarnsmamma. Eftermiddagarna blir enklare och enklare ju finare vädret blir och ju mindre kläder Elli behöver ha på sig under lekparkspromenaden. Så tacksamt att få vara föräldraledig under den här tiden! Nu är jag ju det under vintern med, men ja framförallt under sommaren. 
 
Våra dagar ser iallafall ut som följer: 
 
 
Vi kliver upp någon gång runt 7. Ibland tidigare, ibland senare (men helst inte! Då blir det risk för stress och jag är en mamma som fungerar dåligt under stress!). Olle får mat, Elli har sin bästa tid på dygnet: sin morgonbanan (baan) i sängen framför något av hennes favoritprogram på Netflix (Greta Gris, Alfons Åberg eller Chips och Potatis (botatis). Helst gör hon detta i vår säng! Ibland agerar hon Ollevakt på samma gång, ibland sitter vi med, ibland tittar hon själv. Under denna stund för jag loss tid att klä på mig, klä på Olle och sminka mig. Sen är det Ellis tur! (Det är ofta mer av en lite mer komplicerad procedur där jag ibland har ork att vara pedagogisk och förklarande, ibland inte. Idag var en lite mellan-dag där jag var lite förstående och lite astrött på att hon ska vägra ha alla kläder som någonsin producerats). 
 
 
Sen går vi ner och äter frukost, jag gröt, Elli typ ingenting (men hon serveras yoghurt, en macka och ett glas juice). Idag åt hon upp korven och paprikan på mackan och en sked yoghurt samt drack juice. Alltid något! Efter det påklädning och promenad till förskolan.
 
På förskolan är det alltid nån form av utbrott som följer i samband med att jag ska gå. Vi har testat allt möjligt, att jag stannar kvar länge, smiter iväg.. ingenting fungerar bra. Elli blir alltid väldigt ledsen och när hon blir ledsen tar det sig uttryck i form av aggression så hon skriker och slår omkring sig och gör sig omöjlig. Det som fungerar bäst är att jag följer med henne in, vi lämnar hennes saker, sen berättar jag att jag ska gå nu och pussar och säger hejdå. Sen får hon sitt utbrott och blir arg/ledsen men då brukar det gå över som fortast. Men!! Idag gick det för första gången på flera veckor BRA:
 
 
Hon tog sin pedagog-Jonas i handen och vandrade iväg till lekparken där de andra barnen var, vinkade till mig och verkade FINE med detta! Åhhh vad skönt det kändes i mammahjärtat <3
 
Sen har jag fyra timmar att döda på egen hand. Jag har Olle i selen och tillsammans plockar vi i ordning här hemma, städar och tvättar och bäddar innan jag sätter mig med en kopp kaffe. Då kan jag förhoppningsvis lägga ner Olle i vagnen men det är numera svårare och svårare, han är mest nöjd när han får vara nära och sitta på mig och han vill även att jag ska vara i rörelse och INTE sitta still alternativt så vill han äta. Så det är inte alltid mina fyra timmar blir så stillsamma trots allt.
 
Men ibland hinns kaffen med och lite bokläsning innan han vaknar upp!
 
Vid 13 hämtar vi Elli, tar med hundarna ut och går till en lekpark. Håller i gång i minst en timme, sedan hem för mellis vid tretiden innan vi går ut igen. Studsmatta eller vår egen lilla lekpark här i området. Försöker stanna till strax innan fem då jag går hem för att börja med mat, runt halv sex kommer Pierre hem. Låååånga dagar som ibland är svåra att fylla med innehåll som passar Elli! Men vi kämpar på. Ibland blir det bra, ibland inte. 
 
Nu ska jag ta en glass, har preciiiis lyckats lägga Olle och har ca en timme kvar innan det är dags att hämta syrran. I helgen blir vi ensamma så det är mycket tid att fylla! Kanske en sväng till Himnabadet? Men då måste jag ha hjälp med Olle. Vi får se hur det blir. Glad fredag på er iallafall!
1 Carro:

skriven

Jag frågar inte av dömande anledning utan bara nyfikenhet! Varför vill du att hon går på fsk? :) låter tufft med jobbiga lämningar!

Svar: Vi tror att det är bäst för henne då hon har så himla mycket energi och älskar att leka med sina kompisar där. Jag kan liksom inte erbjuda den stimulansen hemifrån! Också för att jag själv ska få lite andrum, jag blir en mycket bättre mamma när jag får lite tid att fixa här hemma och gå runt och umgås med endast Olle. Men vi ska testa nu över sommaren, då ska hon vara hemma och vissa veckor jobbar Pierre och hon är hemma ändå, kanske går det jättebra och hon somnar gott ändå så kanske hon kan vara hemma under hösten. Vi får se lite! Har du ingen av dina på FSK?
amandahildur.blogg.se

2 Carro:

skriven

Fattar! Jo Artur går några dagar per vecka, olika hur mkt från vecka till vecka. Ingemar går inte än men har fått plats nu till hösten. Med honom kände vi/jag att jag inte hade samvete att lämna bort honom, Ville typ att han skulle få sova i sin egen säng med mera när han fortfarande hade möjlighet! Nu när han börjar I aug är han både blöjfri och sover antagligen inte på Dagen och är nästan tre så då känns det bättre.

Kommentera här: