Nyårslöften är ju en grej

Nyårslöften är ju en grej hörrni och jag tyckte ändå det kändes bra att plita ner några förra året så nu ska jag fundera ut några nya till i år. Eller vänta först ska jag se vad jag faktiskt lovade förra året. Härå (kursivt är det jag skrev i januari 2020, det som står i vanlig text under är årets kommentar)
 
- Njuta mer av stunden. Ta vara på min familj. Inte låta vardagarna bara springa iväg utan NJUTA av dem mer, trots att de bara är vardagar. Extra viktigt när det kommer en ny liten kiddo. För det går ju så himla fort. 
 
NJA. Är riktigt dålig på detta. Många grejer jag tänker: nä men det där hinner inte jag, och det gäller boka in kompisträffar, bokblogga, göra utflykter och vad det nu kan vara. Alltså jag överlag tänker att jag inte kan få in det i mina vardagar ALLS. Och sen får jag tänka igen och försöka lugna ner mig för jo om man vill så hinner man med rätt mycket. Men nja, det löftet borde få vara kvar ett år till. 
 
- Inte boka upp mig så mycket. Tacka nej till saker. Våga vara mer introvert? Sluta ha FOMO.
 
HaHA tack pandemi för det här blev easy peasy lemon sneezy och det har varit så skööööönt.
 
- Låta jobbet komma i andrahand och familjen i förstahand. 
 
Också lätt eftersom jag varit hemma så pass mycket. Svårare att leva upp till under år med mer jobb. Jag är bra på att helt koppla bort jobb när jag väl är ledig, som nu när jag är föräldraledig är jag inte inne på jobbmail och sånt alls i princip. Antar att mina kollegor helt glömt bort mig.
 
- Bli bättre på att sköta om min ekonomi. Spara pengar smart, så att jag kan handla mer rejäla saker än bara mat och saker på rea. 
 
Nej nej detta har inte gått alls, till stor del för att jag gått på en liten liten föräldrapeng så vi har räknat slantarna varje månad. Hemsk känsla. Släng med denna även 2021.
 
- Dricka mindre alkohol (fram till maj är det ju inget problem, men efter detta sedan. Måste börja hantera alkohol bättre och inte kräva det för att kunna umgås. Är dock starkt kopplat till min introverta sida, det är helt enkelt mindre ansträngande att umgås med alkohol innanför västen än utan. Men om jag kombinerar det med punkt två borde jag kunna slå två flugor. Tacka nej istället om det känns jobbigt).
 
Har i princip inte druckit alkohol alls och har inte saknat det så mycket heller, även om jag i vissa stunder kan känna att jag verkligen vill ha ett glas bubbel och en bästa vän i kombo vid min sida. Detta är ju dock främst pga Olle och Corona så... Jag vet inte hur det hade varit annars. Kan fortfarande inte göra vissa situationer utan alkohol, då står jag hellre över. Oftast sociala grejer. 
 
- Läsa 30 böcker. Bra böcker. Och helst lånade eller såna jag har. Jag behöver inte köpa fler böcker det här året. 
 
 Detta har jag hållit! Läste 40 stycken varav många var låneböcker och ljudböcker, även om det var svårt att låna böcker när biblioteken stängde ner. (Sparar böcker jag ska låna i "minneslistan" på götabibliotekens hemsida numera istället för i önskelistan på adlribris och det är väl bra?). Tar dock med löftet till nästa år också, 30 böcker till here we come!
 
 
Några nya då:
- Tänkte försöka börja bookstagramma men ja var den tiden och energin ska komma ifrån vet jag inte. Men jag vill så gärna. 
- Hushålla med pengar och spara till stora grejer så vi kan renovera/resa/gifta oss typ.
- Ta körkort!!!!!!!! Kom igen nu förfan Amanda det är dags. Vi fick till och med pengar av Pierres pappa för att jag ska kunna ta körkort. Hur sjukt? Så nu måste det tusan ske. 
- Vara snällare mot hundarna och träna mer med dem, framförallt Alvin (Ossi ser jag som ett lost case, är så trött på honom, men det är en annan story). Ska försöka lära mig det här med klicker och göra oss till ett team.
 
Men nu får det nog räcka med löften för annars kommer de aldrig kunna hållas! Pussåhej!

Kommentera här: