Tillbaka i (en något förändrad) tjänst!

Wow. Jag är sedan tre dagar tillbaka i tjänst igen. Och det är visst här jag skriver, när jag är på jobbet. Nu sitter jag och vaktar elever, på ett annat gymnasie än där jag brukar jobba, för min tjänst är lite förändrad. Det har hänt så mycket under tiden jag har varit föräldraledig. 7 av mina typ 11 forna kollegor har sagt upp sig. 2 stycken vars tjänst tagits bort. Det är jag och två till som blir kvar på skolan ur det gamla gardet. Jag, Moa och Thomas. Och några av de nyanställda, eller ja, en. Det är en helt annan arbetsplats än den jag lämnade, men jag är glad att jag kommer tillbaka nu, innan sommarn, och inte efter när alla faktiskt har slutat. Nu hinner jag få några veckor med kollegorna, och det är himla kul. Inga elever nästan, pga pandemin, och det gör också att arbetsplatsen känns så märkbart förändrad. Och här sitter jag alltså, med en liten drös för mig helt nya elever, men som jag kanske kommer lära känna mer i höst. För min tjänst kommer vara uppdelad på två skolor under det kommande läsåret. Lite besvärlig pendling, men det känns samtidigt ganska roligt. För Framtidsgymnasiet känns som ett sorgset, sjunkande skepp just nu. Jag hoppas att vi med ny personal i höst och nyvunnen inspiration och glädje kan lyfta skolan igen, men just nu är den en plats av irritation och underbyggd ilska, nästan lite kall. Fast alla där är fantastiska såklart! Men det pyr något i luften. De hade ju inte sagt upp sig om det inte var det sista, absolut sista alternativet. 
 
Men jag är iallafall kvar. Och att sitta här i en lektionssal känns förvånansvärt tryggt, jag är tillbaka igen! Jag gillar ju det här! Så det är kul, men på samma gång tråkigt att saker och ting kommer förändras så. Kommer sakna alla mina gamla kollegor, men gläds åt att få träffa de som kommer nya och tillsammans med dem hitta tillbaka till vårt gymnasium och bilda en rolig och trygg plats för eleverna, och oss!
 
Klassiska laptop-kamera-bilden! Såhär ser jag ut idag, hej hej!

Kommentera här: