Fire, av Kristin Cashore



Läste precis klart "Fire" av Kristin Cashore. Uppföljaren efter De utvalda: Tankeläsaren, eller som den heter på engelska: Graceling. En otroligt bra bok, precis som den första. Så här skrev jag om den på boktipset:


Den var nämligen helt fantastisk. Cashores karaktärer och de band de bygger upp mellan varandra är väldigt vackra. Också relationen som beskrivs till många av djuren i böckerna är helt övervällande och oerhört intagande. Jag kom på mig själv med att snyfta till väldigt många gånger. Inte brista ut i direkt gråt: men verkligen snyfta. Och skratta. Det är en väldigt fin bok.

Jag spoilade ju lite i den saxade kommentaren. Kan lika gärna spoila lite till: huvudpersonen Fire tar vid ett tillfälle växter som för alltid ska göra henne infertil. Det här gör henne sedan mycket, mycket ledsen (även om hon står fast vid sitt val) och till viss del deprimerad när hennes käraste vänner blir gravida. Jag var, vad ska man säga, "orolig" att det i slutet av boken skulle visa sig att hon inte alls var oförmögen att reproducera sig, och att det vackraste på något sätt skulle bli att hon kunde få barn. Att historien skulle vinklas som så att det finaste en kvinna kan få är barn. Det skedde inte - och det gjorde att boken verkligen växte i mina ögon. Istället lyfter Kristin Cashore i slutet fram de olika relationerna Fire har till sina vänner och till sina vänners barn som det vackraste hon har. Och det är ju det vackraste vi har. Vem som helst kan vara en del av din familj om det känns rätt. En familj är så mycket mer än "mamma, pappa, barn". Det blev så vackert och innerligt i den här boken och jag vill lyfta fram det fina i författarens val att låta det få vara så. 

Så här skrev jag förresten, som en liten parentes, om bok 1 i serien:


Det ska dock tilläggas att man inte måste ha läst ettan för att läsa tvåan. De är oberoende av varandra och berör inte, med ett undantag, samma karaktärer. Fire utspelar sig i ett gränsland till första bokens värld, och äger rum ~30 år tidigare än första delen.

Två VÄLDIGT bra böcker med betoning på relationer och vänskap, och såklart kärlek. Cis-kärlek förvisso. Har någon annan läst böckerna? Vad tycker ni?
 

Kommentera här: