en lista om böcker

hej! nu var ju visserligen mitt senaste inlägg också en lista, men jag hittade en om böcker på sandra beijers blogg och kunde såklart inte låta bli att sno den. gick ju igång på alla frågorna och vill svara själv! så här kommer den.

Snabbläsare eller långsamläsare?
Jag läser väldigt långsamt. hinner kanske med bara några sidor varje kväll innan jag somnar, så att plöja en bok tar relativt lång tid för mig. samtidigt passar jag ju på att läsa så fort jag får tid över: på bussen, vid busshållplatsen, när jag solar osv. så jag läser flera gånger om dagen och plöjer, trots långsamt tempo, någon bok varannan vecka iaf.

Tegelstenar eller tunnisar?
tegelstenar <3 förutsatt att det är en bra bok! älskar att ha en bok som är skitbra och att samtidigt se att det är låååångt kvar av den. men samtidigt drar jag mig för att börja läsa tegelstenar ifall jag från början vet med mig att de inte kommer vara det allra bästa jag läst. typ game of thrones. oooorkar inte börja med tvåan pga så sjukt lång och så sjukt tungläst. men någon gång så...


en bra tegelsten som man aldrig vill att ska ta slut <3

Bibliotek eller bokhandel?
bokhandel! på nätet eller second hand. 

Ljudbok eller e-bok?
ljudbok i sånafall. har lyssnat igenom 40 stycken ljudböcker om isfolket nu under våren, det är väldigt smidigt när man är ute med hundarna nämligen. men jag har väldigt, väldigt svårt att läsa på datorn eller på läsplatta. huva. och jag är väldigt kräsen med uppläsare vad gäller böcker.

Inbunden eller pocket?
pocket!!! hatar typ inbundna böcker. så stora, klumpiga och med löstagbart omslag (oftast) som bara går sönder och blir fult. och så passar de inte in storleksmässigt någon stans i bokhyllan. min bästa bok-size är nog engelska pocketböcker. de är oftast lite större i storlek än de svenska och alltid med mycket finare omslag. de är mina favoriter. älskar när det står New York Times Bestseller på dem. då känns det som att det kommer vara riktigt bra ungdomsböcker <3


bästa storleken. bästa sortens omslag. finaste boken.
 

Vampyrer eller spöken?
spöken, läskigt, övernaturligt och gärna lite filosofiskt.

En i taget eller slalomläsning?
en i taget helst men jag kan inte låta bli att köra slalomläsning för vissa böcker kommer jag aldrig ta mig igenom, som boktjuven till exempel. inte alls min sorts bok. just nu varvar jag (aktivt) mellan gengångaren av jo nesbö, the restaurant at the end of the universe av douglas adams, under det rosa täcket av nina björk och the order of the phoenix av j.k. rowling.

Nytt eller gammalt?
helst ganska nytt. ungdomsromaner. 


min absoluta favoritgenre: ungdoms-spänning.

Bokmärke eller hundöra?
jag lägger alltid bort bokmärkena eller tappar dem så oftast blir det hundöron. men bokmärke i den mån det går. 

Snacks eller godis?
alltså jag läser alltid bok när jag äter frukost och när jag dricker kaffe (om jag inte har sällskap förstås). vet inte om det räknas som snacks eller godis riktigt.

Biografier eller memoarer?
usch inget av det helst. tycker det är så tråkigt när personer skrivit om sig själva. läser allra helst hittepå och skönlitterärt.

Skräck eller chicklit?
både och! om förra svaret var ingetdera så är det här svaret bådeoch. älskar skräck!!! älskar chicklit!!! två av världens bästa genrer.

 

Soffan eller sängen?
hmm läser dagligen i båda 2 och har inte riktigt någon favorit, känns inte 100% skönt i någon. om vi någongång flyttar till ett hus vill jag ha en läshörna med en asskön fåtölj där läsning är prioriterat som syssla. men som det är nu sker läsningen oftast i sängen pga ligger ju där varje kväll, och läsning innan en sover är ett måste för mig. läser även om nätterna ifall jag vaknar, som inatt 04.21. läste typ 40 minuter innan jag släckte igen, framförallt för att bortarbeta ångesten som annars kommer krypande och ger mig kallsvettningar och panik. med hjälp av en bok kan man trycka undan den för att man glömmer sig själv och läser om någon annan och dens problem istället.

Inne eller ute?
ute på sommaren men inne med en kopp varm choklad eller liknande på vintern <3 på en veranda med en filt om det regnar och åskar. läsa är det mysigaste som finns!

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
original! oftast tycker jag översättningarna haltar så mycket. slangord och jargong blir så fjantig översatt från engelska till svenska. typ som i bridget jones där hennes "eeeeeeeeeeekh!!!" är översatta till "yyyyyyyyyyl!" och "bitch" till "rugguggla". eller harry potter där professor slughorn heter snigelhorn på svenska. kan fortsätta i all evighet med hemska översättningar som förstör karaktärerna och gör dem töntiga! men är boken skriven i originalspråk på ett annat språk än engelska läser jag såklart på svenska, och ibland måste jag se mig besegrad pga är ändå ganska dålig på engelska och får läsa boken på svenska istället, även om jag helst hade läst originalspråk. 

Poesi eller prosa?
hej hej svenskläraren var tvungen att googla prosa men prosa it is. har skitsvårt för poesi.

Kvinnliga författare eller manliga författare?
helst kvinnliga. 

Boken eller filmen?
men herregud ALDRIG filmen. aldrig!!! himla hemska lättuggade målamigpånäsan-uppfinning. har så sjukt svårt för film. böcker och boken alla gånger, 110 gånger av 100. var jag diktator skulle jag typ ha filmbål.

Kokbok eller Bakbok?
kokbok. är totalt ointresserad av efterrätter och snask pga tycker inte det är speciellt gott. mat däremot - MUMS

Kärlek eller spänning?
helst blandat. men om jag måste välja så spänning. 

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
det beror ju på hur man ser det men jag minns när jag läste min första bok, helt själv. det var en disneybok med bilder om de tre grisarna och stora stygga vargen. var så himla slut när jag läst klart, minns jag, men också så himla nöjd. då med mina barnögon mätt tyckte jag att jag klarat av något väldigt vuxet. men annars kanske sagan om konungens återkomst. pappa läste de två första böckerna i serien för mig men överlämnade inför bok tre rodret till mig. var ju tvungen att veta hur det slutade så tragglade mig igenom den men minns iofs att jag tyckte det var skiiitsvårt språk (konstigt att det var så mycket lättare att få det uppläst för en än att läsa det själv). så det var kanske inte den första som jag "verkligen gillade". hmm. har alltid haft lite svårt för gamla "klassiker", tycker oftast de är rätt tråkiga. men främlingen av albert camus kanske.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
dostojevskij! har läst i flera kurser om vad böckerna handlar om och liksom konsensus av dem men aldrig ens öppnat dem själv.

Jobbigaste bok jag läst:
vill helst inte läsa jobbiga böcker men antar att det måste vara någon skolbok man blivit tillsagd att läsa. kanske någon som slutar olyckligt. 

Bästa barnboksförfattaren:
jk rowling!! eller tove jansson. åh muminböckerna <3

 

Bok som berört mig mest:
blev så himla filosofiskt upplyst av alla jostein gaarders böcker (förutom sofies värld som är så stolpig och tråkig). spelkortsmysteriet typ.

och den förlorade symbolen av dan brown, har ni läst den? så himla bra om kampen mellan vetenskap och religion. tyckte jag lärde mig jättemycket genom den och blev typ upplyst, haha.

Recencera din senast lästa bok:
min senast färdiglästa var bitterblue och den recenserade jag såhär:

 
annars läser jag ju just nu Under det rosa täcket av Nina Björk, en väldigt viktig bok om feminismen och varför den behövs. den boken är så viktig och säger så mycket bra att jag kommer ägna ett helt inlägg åt den här snart.

 

Kommentera här: