21 augusti 2018

hej världen, några små minnesanteckningar:
 
elli börjar få sin första tand. den vänstra nedre har kikat upp så nu ska vi införskaffa en liten tandborste så vi kan hålla efter bissingen! 
 
 igår fick hon sin andra vaccinering och det gjorde ont tills sjuksköterskan började blåsa såpbubblor, då glömdes smärtan bort. så bra sköterska och så gullig unge! inatt vaknade hon med feber men verkade inte så besvärad av det, även om det nästan gick att steka ägg på den fina pannan. imorse var hon mammig och ville bara sova i vår säng, kunde inte sova i sin egen. när hon väl fick ligga nära i stora sängen somnade hon till klockan 9. lille sparven. 
 
innan vaccinering igår. glad och ovetandes. men det gick ju som sagt ändå bra. nu väger hon 7,6 kg och är 69 cm lång!
 
mitt hjärta gör ont av att tänka på att elli så småningom ska börja på förskola. att jag inte har gjort tillräckligt för att kunna vara hemma med henne längre än kanske ett år och sedan pierre ett år. samtidigt blir man ju lite bindgalen av att gå hemma, men herredjises hon kommer ju träffa personal och andra kids mer än sina egna föräldrar? hur hanterar man det? kommer hon ens komma ihåg oss? jag inser hur bra jag hade det som barn, med föräldrar som var hemma tills jag började skolan. jag har aldrig gått förskola eller dagmamma. är så glad för det. vilken uppoffring mina föräldrar gjorde!
 
elli börjar bli för stor för korgsängen! Hon sover faktiskt i eget rum om nätterna sedan en vecka tillbaka men korgsängen står kvar på vårt rum ett tag till, ifall hon skulle vara ledsen och vilja sova närmare oss. men snart får hon inte längre plats! här låg hon imorse och tittade på medan jag bäddade sängen. två sekunder efter att kortet togs bajsade hon ner lammskinnet :) kanske därav minen....
 
pratade med mormor idag igen. hon ringer varje tisdag. på fredag ska hon få hämta hem sin nya valp, en liten hanhund. hon är så gulligt pirrig samtidigt som hon är orolig såklart. hon läste upp brev som jag skickat till henne precis innan jag fick hämta hem zach, och ett som jag skrivit när jag haft zach i ett år. det var mormor som gjorde det möjligt för mig att skaffa min älskade lilla brunskit, hon lånade mig hälften av kostnaden för honom så att jag kunde köpa honom. fortfarande bland det finaste och bästa någon gjort för mig. kanske DET bästa pga kan inte tänka mig ett liv utan zache. 
 
igår regnade det och zache är ju kortklippt så det blev lite kyligt när vi kom in. inget som direkt besvärar herrn men ändå, mattehjärtat ömmade lite för den blöte filuren så han fick ha filt. han var lagomt road av omtanken.
 
lillan börjar kunna sitta bättre och bättre! med lite stöd sitter hon här hur länge som helst och pillar med saker (och slänger ner dem på golvet). efter inrådan från bvc skulle vi börja med smörgåsrån och majskrokar, mycket av det hamnar ju också på golvet. därav ossis positionering... 
 
nu verkar hon vakna där uppe i sitt rum (hon sover middag), och snart kommer pierre hem. han fick ledigt imorgon så det ska bli mysigt! alltid mycket skönare när han är hemma och kan hjälpa till. imorse var det exempelvis lite jobbigt när elli vägrade somna om efter kl 04, zach var dålig i magen och behövde gå ut och skita och jag inte riktigt räckte till. skönare då att vara 2! 
 
peace out
1 Linda:

skriven

Ha inte dåligt samvete, Theo var tvungen att börja på förskola strax efter han blev 1 och han älskar att va där. Finns så mycket att göra och massa kompisar att leka med, han är nog mer uttråkad hemma. Men visst, ibland känns det lite jobbigt när det blir långa dagar men han är nästan alltid glad och nöjd när man kommer och hämtar.

Kommentera här: