Dåligt med sömn och svårt med rutiner

vi har fortfarande det ganska bökigt med rutiner. jag försöker göra likadant varje morgon; först äter elli, sen ligger vi kvar en stund i sängen och gosar. stiger upp, klär på henne och mig innan vi går ut med hundarna. efter det sitter hon i sin dåliga men uppskattade och nedbajsade babybjörn-kopia (beemo heter den) medan jag lagar frukost åt mig själv och hundarna. sedan sitter hon med vid bordet när jag äter frukost, idag fick hon även själv lite gröt för att introducera gluten (inte jättepoppis). SEDAN är hon trött igen och det är här krånglet börjar. hon VILL sova men vägrar samtidigt. för några veckor sedan tyckte jag vi hade rutin: hon somnade alltid vid första eller andra matningen efter frukost. men nu har hon slutat med det, även om hon så uppenbart behöver det eftersom hon blir så grinig? så idag började jag med att amma men det räckte inte. la henne i sin säng för att jag tänkte att det kanske var bra att "visa" vad hon skulle göra nu, men det fungerade inte. till sist satte jag henne i vagnen och promenerade iväg, utan hundar (för att slippa onödiga bajs och kiss-stopp som alltid irriterar en bebis som är på väg att somna). sjäääälvklart byggde de om runt hela skolan så det bankades och sågades och hon var SÅ sur, men så plötsligt bara somnade hon. nu är vi hemma igen och hon sover fortfarande, men jag antar att jag jinxar det nu genom att skriva det så snart vaknar hon väl... MEN. hur gör ni andra? när kom rutinerna?  på bvc sa de att man hittar dem själv efter ett tag men jag börjar bli lite trött på att inte se direkt tydliga mönster. help a mama out!
 
bild på icke sovande bäbis i vagn med spår efter tass på kinden (elli låg på golvet och zach busade med ett gosedjur och såg sig inte för) 
 
 
eftersom hon sover så dåligt om dagarna blir det långa stunder av att försöka "hitta på" saker. ju äldre hon blir desto mer tydliga intressen får hon ju (sjunga och lyssna på musik när man gör rörelser eller spelar gitarr till exempel) men det är ändå svårt att hålla henne intresserad. man får byta underhållning var femte minut och efter en hel dag är man rätt trött på de simpla grejerna man sysslat med... speciellt som att elli hela tiden är grinig också pga sömnig.
1 Olivia:

skriven

Sigrid somnade oftast bra i vagnen. Ett tag brukade jag söva henne inomhus genom att rulla vagnen fram och tillbaka i hallen (alt köra fram och tillbaka i trapphuset, en gångsträcka på ca 1,5 m, runt runt), sjunga ”sov du lilla videung” och samtidigt hålla ner hennes fötter för att hon inte skulle sparka runt så mycket. Detta har vi gjort otaliga timmar totalt, oftast med success men ibland inte och ibland i 30-40 min tills det lyckades. Har inte sjungit ”sov du lilla videung” särskilt mycket efter den perioden...

2 Åsa:

skriven

Prova white noice.
Vissa barn somnar direkt till det.

Kommentera här: