Förlossningsberättelse - Olle

Han är ju här nu! Vår efterlängtade lille tvåa, vår lille son - Olle <3 Han dök upp tidigare än planerat och förväntat och tog oss med storm, även om stormen tog ett tag på sig att komma igång. Han var beräknad 9:e maj, jag hade räknat med att gå över minst 11 dagar precis som med Elli.. Men han kom den 2:a maj. Men vi tar det från början. Här kommer min förlossningberättelse med Olle:
 
Vi börjar med torsdag morgon. Vi firade lite extra att vi skulle vara lediga i flera dagar, det var ju valborgshelg och jag var halvledig torsdag, helt ledig fredag och sen var det ju helg. Elli fick underhålla sig med play doh för att Pierre och jag skulle kunna sitta kvar extra länge och frukost-njuta. 
 
Vid klockan 13 hade jag rutinbesök på MVC. För att kolla blodtryck och allt det där ni vet. Vi skulle göra det till en mysig grej och åkte in hela familjen. Pierre och Elli skulle leka i lekparken i Trädgårdsföreningen medan jag var på MVC-besöket, sedan skulle vi gå och fika tillsammans.
 
Eftersom lillen i magen hela tiden wobblat runt (jag hade ju vid det här laget gjort två vändningar redan) tog min barnmorska också ett ultraljud. Och... han hade lagt sig fel igen. Så hon ringde in mig på en "akuttid" till förlossningen, för nu var det ändå vecka 39 (väl?) och platsen i magen krymper för varje dag för bebisen så det är viktigt att han hamnar rätt och inte fixerar sig i fel position. Fick komma upp på en tredje vändning vid 14-tiden och de satte CTG och kollade så allt var bra. Vändningen gick fint (behövde, precis som gången innan, inte ens bricanyl utan de kunde vända på honom ändå. Han snurrade runt så himla lätt där inne) och de började informera mig om att de kanske ville göra en bäckenröntgen i början på veckan därpå eftersom de ville ha all fakta på bordet ifall jag skulle kunna föda i säte. Just eftersom han var så extra rörlig. Sen gick de ut och lämnade mig med min CTG-kurva och jag skrev till Pierre att han kunde komma och hämta mig, att jag snart skulle få åka hem igen efter lyckad vändning. 
 
Men! Så efter några minuter kom de in igen och förklarade att de hade "överlagt" och kommit fram till att de ville sätta igång mig istället. När de nu var säkra på att han faktiskt låg rätt, att de inte ville riskera att han hamnade fel och att jag skulle få snittas snarare än kunna föda vaginalt. Eftersom han ju aldrig la sig i sätesbjudning utan alltid i tvärläge och då går det inte att föda oavsett om bäckenet är tillräckligt brett eller inte. Så... det var bara att ställa om, ringa till Pierre och be honom packa klart förlossningsväskan och alla mina grejer, fixa så att Elli kom iväg till mormor och morfar (de som skulle åkt på hotellsemester över långhelgen och fick ställa in..!) och lämna över hundarna till grannarna. Det blev väldigt hastigt och lustigt och tvära kast: jag fick dåligt samvete för att jag inte pussat Elli mer hejdå och hunnit njuta in i det sista av att "bara ha en", men samtidigt var jag jättepepp och glad att vi skulle få köra igång och snart få träffa bebis! 
 
 
Ringde upp familjen på messenger och meddelade nyheterna. Ola befann sig på en ö för att sova i vindskydd, Julia skulle på date och Josefina firade Valborg. Alla blev pepp men förvirrade av den snabba utvecklingen. 

När Pierre ramlade in hade vi fått ett rum och jag hade fått min första dos av igångsättande piller. Jag skulle få ett piller varannan timme i 8 omgångar för att få kroppen att fatta galoppen. De sa att ibland behövde man bara typ tre doser, ibland alla, det var olika från kropp till kropp. Men jag trodde jag skulle komma igång i värkarbete under natten.
 
 Först fick Pierre ingen säng utan hade bara en fåtölj att ligga i. Han var väldigt trött efter att ha fått styra upp med allt under eftermiddagen/kvällen så han somnade nästan. Jag däremot var för taggad och pepp för att kunna sova! 

Passade på att fota av den stora magen för "sista gången" - inte visste väl jag att det här skulle ta tiiiiiiiiiiiid. 

Vi hade med vår polaroidkamera och tog foton med den också. Vi hade med en helt ny rulle för alla foton som skulle tas på babyn när han var ute sen!

Under kvällens gång fick vi in en säng till Pierre vilket var skönt. Vi somnade, även om det var svårt att sova, mig väckte de ju varannan timme för pillrena och för att ta bäbis hjärtljud med CTG och såklart pga pepp och för att jag låg och kände efter så mycket. Det kom ganska fort en molande mensvärksliknande smärta som gick från under magen bak mot ländryggen. Det drog också ihop sig med jämna mellanrum och gjorde magen riktigt hård. Sammandragningar och förvärkar troligtvis.
 
Under fredagen hade det fortfarande inte hänt jättemycket. Vid lunch hade Pierres medpackade matsäck tagit slut så han åkte hem för att hämta mer mat, datorn, och lite andra grejer som vi saknade. Under de timmarna passade jag på att läsa bok och studsa runt lite i rummet. Pga covid-19 fick vi inte vistas i korridorerna så rummet var de enda fyra väggar jag såg. Men jag gillar ju sånt  så det var lugnt! Jag tyckte det var rätt mysigt även om jag började bli irriterad på att inget verkade hända. Efter 8 doser informerade de om att de skulle fortsätta köra 8 doser till. 
 
Började på en ny bok och försökte hålla modet uppe. Fick pepp av massa andra mammor och kompisar på instagram.
 
På fredagsmorgonen var vi fortfarande peppade. 
 
För att få tiden att gå la jag mig i ett bad en stund. Eller "la mig" det är ett sitt-badkar. Kunde aldrig bada med Elli så detta var ett "goal" för mig. Nu har jag checkat av det! Även om jag inte riktigt badade av "rätt anledning", värkarna var definitivt inte igång än.

Gjorde allt för att få tiden att gå mellan dos-tillfällena. 
 
På kvällen hade det FORTFARANDE inte kommit igång...
 
... så på lördagsmorgonen var vi rätt modfällda. På natten hade de slutat ge mig de igångsättande doserna för efter att ha kört i 16 omgångar utan resultat började de fundera på om jag trots allt skulle få åka hem, göra den där bäckenröntgen och sen få vänta ut förlossningen som vanligt. Om kroppen vägrade att gå igång fanns det inte så mycket att göra mer än att vänta, sa de. Det kändes riktigt tungt. Här hade vi varit i nästan två dygn och peppat och försökt ladda och så skulle vi få åka hem barnlösa. Det var svårt att ställa om i huvudet och försöka hålla sig tapper. Det kändes helt enkelt lite snopet. Men ja samtidigt bäst för den lille att få ligga tiden ut, försökte jag peppa mig med att tänka. Den här informationen fick vi mitt i natten, de skulle återkomma efter ronden på morgonen med sitt slutgiltiga beslut sa läkarna men det lät verkligen på dem som att vi inte skulle få ligga kvar. Jag var ganska ledsen.
 
Men så kom de in efter ronden, tre stycken läkare som ville känna efter hur eventuellt öppen jag var. Visade sig att det var 3 cm öppet och väldigt töjbart så trots att inte värkarna kommit igång hade ändå tabletterna gjort sitt för att starta igång kroppen något så när. De tyckte att vi skulle köra på och försöka med att sätta in en ballong för att vidga mig ytterligare och sedan spräcka hinnorna så att vattnet skulle gå. Så helt plötsligt var det dags att ställa om huvudet IGEN! Jag hade vid det här laget hunnit acceptera att vi skulle få åka hem och vänta några veckor tilll så nu var det återigen nästan svårt att komma in i rätt "mode" igen och tänka "okej det blir bebis" ytterligare en gång. Men med ballongen tog det fart och då kände jag även peppen komma igen! Det som sitter fast på mitt lår på bilden är dränaget från ballongen och ballongen är ca 4 cm stor i diameter och är uppförd i livmoderrtappen. Tanken är att det ska kännas som ett bebishuvud och att livmodern ska börja tänja ut sig. När tappen tänjt sig till ballongens storlek kan man dra ut den och då har den gjort sitt jobb!
 
Strax innan tre tog hade de tagit ur ballongen, som gjorde sitt jobb riktigt fort, och spräckt mina hinnor. Då började min kropp fatta vad den skulle göra. Så smått kom värkarna igång mer ordentligt. Pierre och jag tittade på första säsongen av After Life och med jämna mellanrum tog jag lindriga men ändå onda värkar. Sen vid klockan tre började de ge mig värkstimulerande dropp, som de ökade på med tjugo minuters mellanrum.
 
Det gick bra och jag tog värkarna genom att andas och försöka fokusera inåt. Vid sextiden kände jag att de började bli svåra att ta utan att spjärna emot, och är det något jag har lärt mig av att lyssna på alla förlossningspoddens avsnitt två gånger om och Vattnet går och läsa Att föda så är det att om man spänner sig så låter man inte kroppen göra sitt jobb. Därför bad jag om att så småningom få epidural men att få börja med lustgas. Det fixade de och jag tog tre värkar under lustgasens inverkan men precis som med Elli så fick jag det inte att fungera ALLS. Jag kände mig borta och kunde inte känna när värken började (även om jag ju såg det på monitorn) utan när den högsta toppen på värken slog till gjorde det så ont att jag bara SKREK. Det hade jag inte alls gjort innan men nu började jag verkligen skrika skrika skrika. Så jag insåg att jag löste det bättre själv utan gasen och bad dem koppla ur den. Istället bad jag om epidural. De sa att hon skulle komma och sätta epiduralen inom en kvart, jag tror klockan var halv sju då. 
 
Jag vet att en kvart är kort tid att vänta på narkosläkaren men där och då kändes det som en evighet. Jag började räkna på att jag ju hade 4-5 värkar på tio minuter vilket skullei innebära i princip 15 stycken innan hon kom och vid det här laget började de göra så fruktansvärt ont. Pierre tog ett samtal på telefonen från våra hundvakter och så fort han lämnade min sida blev det SKITJOBBIGT, då kom skriken tillbaka igen, men med hans hjälp lyckades jag ta de flesta värkar tyst och genom att andas mig igenom dem. Men när han gjorde något annat en stund tappade jag också fokus. Sjukt ju!

Sen fick jag för mig att jag behövde kissa. Jag var ju uppkopplad till droppställningen fortfarande så Pierre fick gå efter mig in på toaletten. När jag nådde toastolen fick jag en sån fruktansvärd värk, jag kräktes och fick extrem frossa. Satte mig sedan på toaletten och satt och skakade i frossa och kräktes igen när nästa värk kom. Lyckades kissa några droppar och stappla tillbaka till sängen. Klockan började närma sig sju och fortfarande ingen narkosläkare i sikte. Jag fick Pierre att ringa på klockan för jag tänkte att de kanske behöver veta att jag ligger och kräks (för kräkningarna fortsatte vid varje värk). När vår barnmorska, Sofia, kom in utbrast hon "nämen oj, du kan ju inte få någon epidural. Här kommer det bli bäbis!". Det kändes peppt men också jättejobbigt för jag hade tänkt att det skulle bli som med Elli, att jag skulle få epiduralen och kunna sova lite. För värkarna jag tagit innan jag gick och kissade var på riktigt det ondaste jag haft i hela mitt liv. Innan hade jag kunnat vara aktiv mellan värkarna och vara närvarande och prata och skratta men här började de göra så ont att jag efter varje värk kände hur ögonen bara rullade bakåt och jag var så trött att jag knappt orkade prata eller kommunicera. Men efter att jag hade varit och kissat började värkarna ändra karaktär, kroppen började mer trycka på och då gjorde inte värkarna ont på samma sätt utan kändes mer som när man kräks (vilket jag ju också gjorde men ni vet känslan när man inte kan stoppa kräktrycket som magen skapar?) och hela kroppen spände sig.  

Jag öppnade mig från 6 cm öppen till fullt öppen på en kvart och det måste ha varit det som gjorde så förbannat ont. Sen när kräkkänslan började komma hade ju bäbis mer sjunkit ner och jag fick instruktioner om att följa med kroppen och låta värkarna göra sitt. Att följa med kroppen i det läget innebar att trycka på och låta den "bajsa på sig" (som det känns). Satt med sängen uppfälld och med benen böjda, och hade nog sett bäbis huvud nalkas i mufflan om inte den stora magen varit i vägen.. haha. Men Pierre såg honom! Den här gången fastnade bäbis, precis som med Elli, i "ring of fire" och då blev jag tillsagd att INTE pusha utan låta honom sitta där en stund för att inte spricka för som sagt, det gick fooort på slutet. Han satt i ring of fire genom två värkar och jääääklar vad det sved och vad det kändes som att jag gick sönder överallt, det gjorde nästan mer ont MELLAN värkarna än i själva värken nu för under värken fick man ju göra något och kunde fokusera på det. Och ja jag kräktes fortfarande i varje värk, precis som sist. Lyckades spotta ut kräks på Sofia också, härligt.  Men så efter två långa sega "upp-stoppade" värkar kom huvudet ut och i nästa värk även kroppen och jag fick upp honom direkt. 
 
Han var så liten och kladdig och ledsen och underbar! Älskade älskade lille skruttsson. Helt vit av fosterfett och ja väldigt ledsen till en början men ÅH så söt. Moderkakan kom ut strax därefter och de konstaterade att jag inte spruckit någonting. Halleluja!
 
Dock kom min frossa tillbaka deluxe, den jag fått i samband med att värkarna ändrade karaktär. Den försvann när krystvärkarna kom igång men kom alltså tillbaka nu. Jag var så fruktansvärt kall! Och de hade många födslar på gång under den tiden så vi fick vänta så länge på brickan och på att jag skulle få godkänt att gå och duscha. Olle torkade inte heller eftersom han var så kladdig i fett så både han och jag var ISKALLA. Men till sist kom brickan med underbara mackor och en fantastisk kopp varm choklad som Pierre fick hjälpa mig att kunna hålla och dricka och sen blev det dags för den underbara underbara duschen. ÅÅÅÅÅÅÅh vad jag njöt av att få värmen tillbaka. 
 
Pierre fick sitta med Olle så länge. Lillen hade varit ganska ledsen fram tills nu men blev trygg av Pierres röst <3
 
Sen fick han komma tillbaka till mig och nu var vi båda uppvärmda och kunde mysa ordentligt. Han vägdes och mättes (3200 g och 51 cm) och vi fick så småningom rum på BB. Han föddes 19.42 och vi kom upp till BB mellan elva och 12 på natten ungefär. Pierre fick inte stanna på BB utan åkte hem när han gjort i ordning det mysigt för mig och Olle. Det hade känts väldigt sorgligt om det hade varit mitt första barn, då hade jag nog nästan fått panik tror jag, men nu när det var vårt andra kände jag ett helt annat lugn och var inte alls lika neurotisk. Nu visste jag liksom mer hur man "gör" och kunde ltia på mig själv att jag kunde känna in vad min lilla bebis mådde bäst av och hur han bäst skulle tas om hand. Han ammade direkt och bra och sen sov han mest, både i baljan och hud mot hud. Det enda han blev sur av (det gäller fortfarande) är när att byta blöja. Det gillar han INTE.
 
 Lilla älskade Olle Filiph, välkommen till världen <3
 
Det bästa med din förlossning var att det var mysigt att det tog tid i början och att det sen ändå fick gå så fort när den väl kom igång, att du inte fick mig att spricka och att jag faktiskt klarade av det utan smärtlindring!
 
Det sämsta med förlossningen var att försöka ställa om hjärnan på att det skulle bli bebis, sen inte bli bebis, sen kanske bli bebis och sen att det blev bebis. Men det blev bra till slut så det gjorde inte så mycket. 
 
 
 
Vill också skriva hur stor jäkla hjälp Pierre var. Under min förra förlossning med Elli var jag väldigt mån om hur alla i rummet hade det. Jag var om mig och kring mig och fokuserade på att vara trevlig mot sköterskor, försöka komma ihåg namn, se till att inte vara till för mycket besvär eller ta för mycket plats. Det tog mina tankars fokus snarare än att fokusera inåt och på själva processen. Den här gången kunde jag luta mig tillbaka på att Pierre skötte allt sånt. Han fick ta in all information, han såg till att minnas namnen på sköterskorna, att vara trevlig och att kommunicera mina behov. Jag kunde hela tiden fokusera på mig själv. Inte vara otrevlig men ofta ganska tyst (iallafall när det var som ondast). Vi var ett sånt himla team. Han påminde mig om att andas och att göra det lugnt. Han höll min kräkpåse och han fixade med allt runt om kring. Jag kunde verkligen 100 % fokusera på att föda barn. Det var fantastiskt att ha så bra kommunikation och hjälp och känna sig så till fullo trygg! Det påverkade min upplevning av förlossningen något oerhört. Jag älskar honom otroligt och är väldigt tacksam över att det gick så bra och att vi kan samarbeta så bra under press och i en sån situation. Verkligen tagit det till next level sen sist båda två. Så coolt att få ha gjort det här två gånger nu!
 
Så STOOOR skillnad på att behöva bli sydd där nere och att inte behöva det också i hur rörlig och pigg man blir efter förlossningen! Med Elli fick jag grad 2 bristning och nu ingenting ju och nu kunde jag gå på toa direkt utan problem (både 1 och 2 varsågod för info) och promenera runt och så småningom leka med Elli utan att direkt känna av speciellt mycket. SÅ tacksam för det!

Om någon missat och vill läsa vad jag skrev om förlossningen med Elli när det begav sig så finns den här: Ellis förlossning.
 
1 Matilda:

skriven

Stort grattis till er! Så roligt att läsa din berättelse!

Svar: Tack! Kul att se att det är några som läser den också <3
amandahildur.blogg.se

2 Linda Frödin:

skriven

Kul att läsa ☺️

Svar: Kul att höra!! :D <3
amandahildur.blogg.se

Kommentera här: